2017. február 12., vasárnap

Tolvajok a KéK 2. kiadásában

Tavaly októberben az egyik posztban bemutattam a KéK legalapvetőbb kasztját, a fegyverforgatót.  Most folytatnám a sort a tolvajjal, amely szintén több változáson esett át, hogy igazodjon a KéK áramvonalasított, egyszerűsített 2. kiadásához.

Az alapok maradtak, tehát az Ügyesség a legfőbb tulajdonságuk, gyors ütemben lépnek szinteket, csak bőrvérteket viselhetnek, bármilyen fegyver forgatásában jártasok, s képesek az orvtámadásra. A mentődobások szintén változatlanok maradtak. Azonban a szakértelmeket muszáj volt átalakítanunk.

Először is a régi százalékos dobásokat vágtuk ki a rendszerből. Helyettesítésére több lehetőség után végül az 1d6-os mechanizmust választottuk, kellően egyszerű, ráadásul benne volt már az első kiadásban is itt-ott, például a hallgatózásnál. (Végül ez került be a tulajdonságpróbákhoz és más kasztképességekhez is, pl. élőholtűzés),  Másodjára az esélyeket növeltük, amelyre két fontos okunk volt: 1. A rendszerben csak 6. szintig fejlődhetnek a karakterek, így érdemes nekik egy kicsit többet adni már alacsonyabb szinten; 2. pofátlanul kicsik voltak az esélyek eredetileg. A harmadik fő változás a lista bővülése volt, ugyanis bekerült a Nyelvek olvasása szakértelem. Ez a Basic szabályokban nincs benne, csak az Expert Rules hozza be 4. szinttől, de úgy véltük, a KéKben jobb lenne, ha már az első szintű karakterek is képesek lennének rá.

A tolvajszakértelmek használatakor, ahogy szó volt róla, a játékosnak d6-tal kell dobnia; a siker esélyei a táblázatban találhatók:

Szint
Árnyakban rejtezés
Csapda hatástalanítása
Csendes mozgás
Hallgatózás
Mászás
Nyelvek olvasása
Zárnyitás
Zsebmetszés
1.
6
5-6
5-6
5-6
3-6
5-6
6
5-6
2.
6
5-6
5-6
5-6
3-6
5-6
6
5-6
3.
5-6
5-6
4-6
4-6
3-6
4-6
5-6
5-6
4.
5-6
4-6
4-6
4-6
2-6
4-6
5-6
4-6
5.
4-6
4-6
3-6
3-6
2-6
3-6
4-6
4-6
6.
4-6
4-6
3-6
3-6
2-6
3-6
4-6
4-6

Nyilván így is van néhány szakértelem, amely sikerére elég kicsi az esély. Ám gondoljunk bele, hogy például az Árnyakban rejtezéssel a tolvaj képes olyan helyeken elrejtőzni, ahol egy közönséges ember nem (pl. egy kisebb szoba sötét sarkában). Így tehát indokolt, hogy azért túl könnyen se menjen neki.

A szakértelmek leírásával nem növelem a poszt méretét, úgyis benne vannak a szabálykönyvben, a megjelenést követően olvashatók lesznek. Biztos vagyok benne – már csak a tesztjátékok alapján is –, hogy a kompániákban éppúgy népszerűek lesznek a tolvaj karakterek, mint a harcosok.

4 megjegyzés:

  1. Nekem ez kissé túl egyszerűnek tűnik. Hogy kezeled a helyzeti módosítókat?
    Egyébként mi a baj a D20+mod. Vs. csz. mechanizmussal?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nincsenek helyzeti módosítók (sőt, a tolvaj tulajdonságai sem befolyásolják a szakértelmeit), talán csak 1 vagy 2 alkalommal adtam -1-et vagy +1-et a dobáshoz, annál többször nem. S ez már válasz a másik kérdésre is: 1 ponttal lehet ide vagy oda módosítani az esélyeket, ha a játékvezető jónak látja. Egyébként nem hiányzik a rendszerből, mert tényleg csak olyan esetekben kell dobatni, amik kétségesek Pl. a mászás kötél nélkül értendő, kötéllel bárki meg tudja csinálni, arra sosem kell dobni. Esetleg, ha annyira nehezíteni akarja a játékvezető a szakértelem használatát, akkor mondhatja, hogy több dobásra is szükség van, pl. a ládán 2 zár van, így két sikeres zárnyitást kell dobni a kinyitásához.

      Amúgy azért nem jó a célszám elleni d20 dobás, mert akkor a modulokban is ott kellene legyenek a célszámok. Ezek hiányoznak a régi D&D kalandokból, s mivel a kompatibilitásra törekedtünk, ezért olyan megoldás kellett, ami nem szakít a gyökerekkel. Lehetőleg mindenhol olyan dobásfajtát alkalmaztunk, melyek már benne voltak a rendszerben. Mint írtam, a hallgatózást eleve d6-tal kellett dobni a tolvajnál, a többi volt százalékos. Ugyanígy d6-os volt az ajtónyitás próba a karaktereknek, amit ráadásul az erő is módosított, azaz nem más volt, mint egy Erőpróba, így ebből vezettük le az egységes Tulajdonságpróbákat. Azok is d6-tal működnek, átlagosan 5-6/d6 a siker, +1-es tulajdonsággal már 4-6/d6. Annyi engedmény van, hogy akármennyi is a negatív módosító, 6/d6-nál nem lesz nehezebb a próba. De ez talán majd megér egy külön posztot.

      Törlés
  2. Egyre jobban tetszik, amit a második kiadásról olvasok. Simán lehet, hogy lecserélem majd a LotFP-t.
    Tetszik, hogy a d6 megoldás választottátok mindenre, kompatibilitás és egyszerűség szempontjából ideális. (ráadásul jól bővíthető például kontár mágia vagy sebgyógyítás szakértelmekkel :D)


    Ami érdekelne:
    - hogyan alakul az életerőkocka? (d8/d6/d4 ?)
    - hogyan alakul a küzdőképesség? (harcosoknak = HD, másoknak HD/2?)

    VálaszTörlés
  3. Kis magyarázat: nekem nagyon tetszik például a "five ancient kingdoms", de vélhetően nem fogom használni.
    A "minden dobás 2d6" egyrészt tök jó (lehet használni például a "reaction table" ötféle kimenetelét általánosan!), másrészt meg nem annyira kompatibilis a már megjelent dnd anyagokkal.


    Még egy kérdés az előzőhöz: valami szabály lesz a kétkasztúságra? Nálunk főképp a harcos-tolvaj és a tolvaj-varázsló (bárd-sarlatán) szokott igényként felmerülni.

    VálaszTörlés