2016. október 21., péntek

Fegyverforgatók a KéK 2. kiadásában

Bár tegnap sor került a következő – s egyben záró – Feketeláp játékülésre, egyelőre nem annak a beszámolója következik, hanem egy kis betekintés a KéK második kiadásába. Az előző posztban ígértem egy bővebb leírást a vadonra tervezett druida és kósza kasztokról, azonban, hogy azokat tüzetesebben meg tudjuk nézni, érdemes kicsit körüljárni a már meglévő kasztokat.  A következőkben bemutatom röviden az új fegyverforgatót, mint a legalapvetőbb kasztot, a „kompániák gerincét”, s  szentelek néhány szót a többiekre is.


Ynasszal elég sok változtatást eszközöltünk az eredeti szabályokhoz képest, többek között a kasztok életképességét növeltük. A fegyverforgató küzdőképességét érték a legnagyobb változtatások. Köztudott, hogy régebb csak a HD-je nőtt a fegyverforgatónak az első 3 szinten, a Túlélőkészletben pedig a 4. szinttől a HD-növekedés mellett megkapta ugrásszerűen a +3-as küzdőképességet. Így egy 6. szintű harcos +3-mal támadhatott alapesetben, míg egy 6 HD-s szörny (vagy NJK, mivel ők is szörnynek számítanak a KéKben) +6-tal támadott vissza. A fegyverforgatók küzdőképességét több ütemben emeltük emiatt, végül egészen egyenlővé tettük a HD-jukkal. Azaz egy 1. szintű fegyverforgató +1 küzdőképességgel rendelkezik, egy harmadik +3-mal, míg egy 6. szintű +6-tal. Ez pedig azt jelenti, hogy a kaszt tagjai szintbe kerültek küzdőképesség tekintetében az azonos HD-jú szörnyekkel (s persze, ha van Erő bónuszuk, akkor még jobbak is náluk).

A többi kaszt küzdőképessége természetesen elmarad ettől, a leginkább a varázshasználóké, akik 1-3. szint között +1, 4-6. szint között pedig +2 küzdőképességgel rendelkeznek. Persze ők minden szintlépéssel egyre halálosabb és hatalmasabb varázslatokra tesznek szert, így nem kell őket félteni. A fegyverforgatónak azonban nem csak ennyi előnye van (legyünk őszinték, az átlagos fejlődési sebességével a többi kaszt mindenféle extra képességéhez képest még ez is kevés lenne). Szintjével megegyező HD-nyi ellenfélre tehet egy körben közelharci támadást. Ez azt jelenti, hogy például egy 4. szintű fegyverforgató, 4 darab 1 HD-s ellenfélre támadhat, vagy 2 darab 2 HD-sra, netalántán 1 darab 3 HD-sra és 1 darab 1 HD-sra stb. Ennek a képességének köszönhetően a fegyverforgató valóban a harcmező ura lett.

Persze a többi kasztért sem kell aggódni. A tolvaj a szakértelmeit sokkal nagyobb eséllyel képes sikeresen használni az új rendszerben, mely d6-os dobásokkal működik. A papok küzdőképessége is nőtt, s ők továbbra is egy gyorsan fejlődő, mágiával is rendelkező kaszt. Emellett a fajkasztok szintén erősebbek lettek  küzdőképességük tekintetében (noha nem annyira, mint a fegyverforgató), s megőrizték régi jó képességeiket. Így tehát elmondható, hogy erősödtek a karakterek, játékosi szempontból élvezhetőbbé vált a játék. De persze a játékvezetőket sem kell félteni, a KéK még mindig egy halálos, oldschool szerepjáték, melyben egy percig sem lehetnek nyugodtak a játékos karakterek.

9 megjegyzés:

  1. A tavalyi 6 Dwimmermount játékülés alatt 6 JK és 4 követő (nem bérenc, követő!) lelte halálát, ezzel egy játékosnak átlagosan 18,75% esélye volt arra, hogy egy session során új karaktert kell alkotnia (ez a legutóbbi három relatíve sikeres session után most 15,55%-ra esett). Csupán egyetlen rendszerbeli változással volt lemaradva a csapat (vagyis majdnem mindenki kb. +1-gyel kapna több küzdőképességet a legfrissebb verzió szerint).

    Szóval... ja. Halálos :P

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Tyű, nálad aztán tényleg hullanak a karakterek. :D Nálam alig volt karakterhalál az elmúlt egy évben (bár mondjuk a játékok egy része 4. szint felett volt), valahogy nagyon óvatosak, vagy szerencséjük van (már többször volt TPK közeli állapot, de végül mindig szerencsésen kerültek ki belőle). Nekem is be kell keményíteni. :D

      Törlés
  2. Úgy látom egyre jobban elhagyod az oldschool vonalat. Én azt gondoltam, hogy a második rész storygame-esebb lesz, de ezek szerint maradsz a standard rpg-nél. Gondoltál már rá, hogy storygame formátumban is kiadd?
    Másrészt nekem annyira nem tetszik a HD alapú támadásszám, de nem balance szempontból, hanem inkább azért mert nem érzem könnyen kezelhető szabálynak.
    Ill. arra is gondoltam, hogy mi lenne ha az 5E sikeres elemeit beépítenéd a rendszerbe? (Pl.: előny/hátrány, inspiration)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Bár az ötletelés során időnként elő-előkerülnek ötletek, amik többé-kevésbé megváltoztatnák a rendszert, ezeket rendre elvetjük, mivel egyrészt fontosnak tartjuk a B/X vonallal és OSR publikációkkal való kompatibilitást, másrészt a második kiadást nem szerettük volna arra használni, hogy a játék identitását alapjaiban változtassuk meg.

      Noha egy storygame alapú dungeon crawler játék nagyon ígéretesen hangzik, azt semmiképp sem a KéK-en keresztül valósítanánk meg, nem csak a játék koherenciájának megőrzése miatt, hanem azért is, mert nem elégednénk meg a felületes változtatásokkal: egy ilyen koncepcióhoz alapjaiban kell újragondolni a rendszert.

      Akik ilyesmire vágynak egyébként is, már van választási lehetőségük a piacot elnézve (lásd Storming the Wizard's Tower, Whitehack 2E, Old School Hack és variánsai, inspirációi egy részét tekintve a Torchbearer és a Belly of the Beast is).

      Törlés
    2. Felmerül a kérdés, hogy a KÉK miben más és miben ad többletet a többi B/X és OSR kiadványhoz képest?

      Törlés
    3. Borovovic:

      Először is magyar. Bár ez a remek tulajdonság már az első kiadást is jellemezte. :) A 2. kiadás legfőbb különbsége az elsőhöz képest abban ragadható meg, hogy a B/X DnD pontos másolása helyett elmozdult az elmúlt évek játéktapasztalatán alapuló egyszerűsítés, ésszerűsítés irányába. Nyilván vannak hasonló OSR kiadványok a nagyvilágban, de pont ilyet nem találsz majd, az tuti.

      Törlés
    4. Dicséretes, hogy törődtök a csak magyarul tudó rajongókkal is. Az is pozitív, hogy eltávolodtok a B/X klón vonaltól.
      Egyébként mennyien játszák az 1. kiadást?

      Törlés
    5. Én nem tudok olyanokról, akik játszanának az első kiadással még. Bár az is tény, hogy elég kevés a visszajelzés, simán lehet, hogy valakiknél néha-néha előkerül.
      Ami biztos: 3 mesélő, beleértve Ynast és engem, mesél jelenleg KéKet az új kiadás alapján.

      Törlés
  3. Kár ezekért a régi jó rendszerekért. Nagyon sok a divatrendszer és nem marad figyelem már a hobbi alapjaira.

    VálaszTörlés