Az évnyitó blogposzt ezúttal
kicsit eltér a megszokottaktól, ugyanis egy másik blogon megjelent írásra
szeretné ráirányítani a figyelmet. Elgabor Againts the Ultra-Minimalism című cikke meglehetősen nagy érdeklődést (és
felháborodást) váltott ki az angolszász oldschool közösségben. Mind a blogposzt
alatt, mind a Google Pluson élénk diskurzus alakult ki. Itthon azonban teljesen
visszhangtalan maradt az írás, még az OSR iránt érdeklődők körében is. Ezért
hát úgy döntöttem, foglalkozom kicsit a cikkel, majd leírom a véleményem, hátha
ezzel sikerül rávennem a magyar szerepjátékosokat a témáról való párbeszédre.
„Ne írjatok egyoldalas kalandokat
és pofonegyszerű szabályrendszereket.” – kezdi elGabor a cikkét, amelyben
következetesen érvel az OSR közösségben egyre jobban eluralkodó divat, a túlzó
minimalizmus ellen. Természetesen az oldschoolnak eleve az egyik kulcsfogalma
az egyszerűség, de van egy bizonyos szint, ami alá nem kellene adni. Itthon is
eléggé ismert a Swords & Wizardry
szerepjáték, amelynek vannak különféle változatai a D&D különböző korai
kiadásaihoz igazítva; ennek nemrégiben készült egy – körülrajongott – négyoldalas
kiadása is. Gyakorlatilag egy szabálykivonat, ami az eredeti ismerete nélkül
használhatatlan lenne, főképp a kezdő szerepjátékosok számára. Ugyanígy a
kalandoknál rendkívüli módon megszaporodtak a „2000 rézpénz és 3 patkány”
típusú kazamataterem-leírások, amelyekkel minden egyediség nélkül megtöltenek
egy minikazamatát (s ezekért még sokszor pénzt is kérnek ám szerzőik). Azonban még
akkor is, ha remek ötletek jellennek meg egy kalandban, egyetlen oldalban nincs
igazán lehetőség kidolgozni őket – négy vagy akar tíz oldalon kifejtve viszont
kellően egyedi, összetett és emlékezetes modulokká válhatnának.
Persze Magyarországon nem terjedt
el igazán az eltúlzott minimalizmus. Ami köszönhető annak, hogy a közösség
jóval kisebb az angolszásznál, ráadásul a legtöbb OSR modulunk szerzője – aki a
legnagyobb hatással volt és van a hazai közösségre – éppen az a személy, aki
most hangot emelt a túlzott tömörség ellen. Mondhatnák persze páran, hogy ennek
fényében minek is foglalkozzunk mi ezzel. Azonban nem hagyható figyelmen
kívül, hogy a divat hatása igenis észlelhető. Egyrészt jelentek meg egylapos kazamaták:
többek közt én magam is fordítottam ilyeneket a Kazamata magazin számára, csak a
tördelés során – némi illusztrációnak is köszönhetően – hosszabbak lettek az
eredeti angol nyelvű verziónál. Másrészt valószínű, hogy jó pár egyoldalas
kalandot felhasználtak a hazai OSR mesélők kampányaikban, s mindezt anélkül,
hogy a nyilvánosság tudtára hozták volna.
Magam is meséltem már több alkalommal
egyoldalas kazamatát. Egyrészt hasznosnak tartom, mivel gyorsan áttekinthető,
azonnal felhasználható, másrészt viszont hiányérzetem támad, mivel tudom, hogy
akár sokkal jobb és összetettebb modulok is lehettek volna ezekből, ha egy
kicsit nagyobb terjedelmet adnak nekik: legyen az két vagy négy oldal. A
legtöbb ilyen modul érzésem szerint egy kis mesélői rádolgozás nélkül meg se
állná a helyét. Szintén van tapasztalatom a nagyon egyszerű
szabályrendszerekkel, amilyen például a Black Hack (elGabor posztja miatt talán
ennek szerzője rendezte a legnagyobb hisztit a Google Pluson). Egyfelől ez a
rendszer igazán jópofa, én mint gyakorlott mesélő könnyedén tartottam vele
játékot teljesen zöldfülűeknek, akiknek egy egyetemi óra (1,5 óra) állt
rendelkezésére, hogy megismerkedjenek a szerepjátékokkal. Másfelől viszont, ha
nem én mesélek, hanem nekik kell a könyv alapján játékot tartaniuk, akkor
valószínűleg nem jutottak volna sokra – mivel semmi segédlet nincs benne
kezdőknek –; továbbá el sem tudom képzelni, hogy kampányokhoz huzamosabb ideig
használjam. Pedig szeretem magam is a minimalizmust, a kevés szabályt stb., de
azért egy valamire való kampányban a Kazamaták
és Kompániák egyszerűsége alá már nem mennék.
Az élet minden területén, így a
szerepjátékokban is fontosnak tartom az aurea
mediocritast. Így a lényeg szerintem, hogy nem szabad végletekbe esni: sem
az öncélú szószátyárság, sem pedig az ultraminimalista hozzáállás nem tesz jót
az RPG-s anyagoknak.
S most eljutottunk ide, hogy
megkérdezzem tőletek: Mit gondoltok ti erről?
Én úgy látom, hogy egy szerepjátékos szövegnek nem csak a terjedelme számít, hanem tartalma, stílusa is, ami mintegy a mélységi dimenziót adja. Egy "szerepjáték rendszer" szövege egyszer tartalmazza a szabályokat, másrészt építőkockákat ad a játékhoz (kasztok, fajok, varázslatok, felszerelések, fegyverek, szörnyek, stb.), és közben olyan szerepe is van, hogy megragadja az olvasó (potenciális mesélő) fantáziáját.
VálaszTörlésEgy kalandmodul annyiban különbözik, hogy ott a szabályrendszer, és az "alap építőkockák" csak érintőlegesen szerepelnek, helyette bejön egy specifikusabb setting: egy labirintus, egy pár nemjátékos karakter, események és specifikus szörnyek, kincsek, helyszínek, viszonyrendszer ezek között.
A D&D esetében a szabályok alapvonalai, és az alapvető építőkockák is adottak. Sok szöveg csupán ezeket prezentálja újra a lehető legtömörebben. Mint mikor sportot űznek abból, hogy hány embert lehet belezsúfolni egy trabantba :). Csupán egy kivonatot kapunk abból, amit amúgy is jól ismerünk. A stílus is ennek megfelelően kivonatos, semmi sincs megfelelően kifejtve. Nem elég részletes, túl felületes. Egy új olvasónak túl keveset nyújt, egy tapasztaltnak semmit. Minél kisebb a terjedelem és a zsúfoltság, annál kevésbé tudja szerepeit betölteni a szöveg.
Van ahol szükség van a bővebb kifejtésre. Egy nagyregény nem azért olyan hosszú, mert nem tudta a szerző rövidebben elmondani, hanem ekkora hosszt kívánt a téma. Egy szerepjátékos szövegnek is megvan az a terjedelme, amit megkíván (annak függvényében, hogy mennyi az átadni kívánt tartalom).
Igen, a stílus nagyon fontos a szerepjátékos kiadványoknál is. Erre a legjobb példa talán a Helvéczia s moduljai.
TörlésEgyetértek, nem jó a túlzott minimalizmus. Most is az egyik projektem, hogy a DW-t kicsit bonyolítsam... meglátjuk, mire jutok. :-)
VálaszTörlésMondjuk a DW szerintem pont nem esik az ultraminimalizmus kategóriájába :P Nincs türelmem még egyszer leírni, úgyhogy noisms blogján az egyik kommentemet linkelném csak, ha megengeditek:
Törléshttps://goo.gl/rMLq8w
Igen, a Dungeon World valóban nem tekinthető minimalistának. Az alapjai nagyon egyszerűek, de rengeteg opciót tartalmaz például a karakterfejlődéshez, ráadásul elég alaposan ki van fejtve benne minden.
TörlésÉberen Őrködő: Ha bonyolítani akarod a DW-t, akkor ajánlom figyelmedbe a Class Warfare című kiadványt. :)
Ynas: Köszi a linket! Látom, ElGabor írása nagyobb hullámokat vetett, mint gondoltam. :) - Amúgy bár itt nem látszik, mind az LFG.hu-n, mind pedig Facebookon sok hozzászólás érkezett ehhez poszthoz is. Szóval sikerült elérni a célt, hogy itthon is beszéljünk a témáról.
Hát igen, itt kezdődnek az egyéni ízlésre épített felesleges határviták... de szerintem nagyjából egyetértünk.
TörlésNekem a DW minimalista, de azon az egészséges módon, amit elGabor is támogat. Ezzel együtt ultraminimalistának semmiképp sem mondanám. Nekem mégis, egy ici-picit túl egyszerű.
De a lényeg mindig az, hogy a végén a játékostársakkal jól szórakozzunk!
A Class Warfare tippet köszönöm!
Hát én agyfaszt kapok ezektől a minimalista játékoktól. Kb. egyedül a KJK tetszik, de az is csak nosztalgia miatt.
VálaszTörlésSearchers of the Unknown forevör! :P
VálaszTörlés